Mensen hebben een heel vast idee dat een dagelijkse yoga-beoefening thuis in het bijzonder twee dingen betekent:
- Asana beoefenen
- Oefenen voor minimaal een uur per dag.
Dit vaste idee van wat het betekent om dagelijks yoga te beoefenen, betekent dat mensen die dagelijks moeten oefenen – leraren – geconfronteerd worden met gevoelens van schuld, ontoereikendheid of mislukking omdat de aard van hun leven het onmogelijk maakt om aan deze vraag te voldoen.
Dagelijkse yoga-oefeningen betekenen niet dat je elke dag 60 minuten asana moet doen, of 45 minuten of zelfs 30 minuten. Dagelijkse yogapraktijk houdt in dat je jezelf gedurende minimaal zeven minuten dagelijks laat zien met behulp van een yoga-tool.
Dat betekent dat je asana, pranayama, meditatie of chanten zou kunnen doen. Het betekent ook dat je teksten als The Yoga Sutras of The Bhagavad Gita mag lezen. Het kan betekenen dat je andere teksten moet bestuderen, zoals Stephen Cope’s Yoga & The Quest for the True Self. Het kan ook discussie met andere yogadocenten betekenen over het beoefenen en leven van yoga. Het kan zelfstudie betekenen.
Al deze dingen zijn ‘yoga’ en verdiepen ons begrip van de praktijk en onszelf. Ze ondersteunen allemaal onze eigen praktijk en ons onderwijs. Het is natuurlijk handig dat je tijd besteedt aan oefenen wat je ook lesgeeft. En wanneer je langer dan zeven minuten op de mat kunt doorbrengen, profiteert je van meer voordelen.
Maar in wezen maakt het niet uit welk aspect van yoga je beoefent.
Het belangrijkste is dat je elke dag komt opdagen.
Omdat bij het verschijnen er iets begint te gebeuren. Je beoefening is stabiel – elke dag ben je daar. Maar wat niet stabiel is, is je geest – als het wild zal fluctueren.
Dit is de praktijk: opdagen en zien wat we niet willen zien, voelen wat we niet willen voelen en zien wat we niet willen zien. Het is geen wonder dat de dagelijkse thuisoefening zo moeilijk is. Het is geen wonder dat zelfs yogadocenten er moeite mee hebben. Niet de houdingen. Zelfs niet de pranayama, of meditatie of chanten.
Nee, de yoga is ONZE RELATIE met de beoefening. De praktijk zelf bestaat alleen om ons op hun plaats te houden en een platform te bieden om de onbewuste herkauwers van de geest te projecteren, zodat we ze duidelijk kunnen zien.
Alleen door ons aan de dagelijkse consistentie te houden, kunnen we deze fluctuaties gaan opmerken, kunnen we ernaar beginnen te onderzoeken, kunnen we beginnen te begrijpen wat de fluctuaties onthullen over wie we denken dat we zijn.
Door deze observaties kunnen we een duidelijker beeld krijgen van wat we in onze praktijk nodig hebben. Zodat we onze praktijk dan kunnen aanpassen om ons te ontmoeten, in plaats van op te leggen wat we denken dat we zouden moeten doen.
Onderweg werken de oefeningen op ons fysieke, emotionele, mentale en energetische lichaam. Ze zullen blokkades opheffen en ons zuiveren zodat we de werkelijkheid duidelijker kunnen waarnemen. Dit zal ons veel betere leraren maken dan we anders zouden zijn.
Begrijp ook dat matweerstand een normaal onderdeel is van de dagelijkse yogapraktijk.
Maar nee … deze leraren niet. Niemand had ze ooit geleerd hoe ze thuis moesten oefenen. Niemand had ooit het grondgebied aangegeven dat ze zouden doorkruisen, de hulpmiddelen die ze nodig zouden hebben, de uitdagingen waarmee ze zouden worden geconfronteerd. Ze waren wanhopig op zoek naar iets dat hen elke dag zou helpen opdagen.
Dus als je moeite hebt om dagelijks yoga te beoefenen, wanhoop dan niet. Dit is normaal. Dit is de praktijk. Alle yogaleraren worstelen.
De weg vooruit begint met een intentie – noem het een sankalpa als je wilt. Een intentie dat je om je praktijk geeft en om je studenten geeft en dat je elke dag naar je praktijk zult komen.
Zoek middelen om je bij dit proces te helpen. Werk samen met andere beoefenaars die dagelijks willen oefenen. Doe wat je moet doen om jezelf in dit proces te ondersteunen.
Wees duidelijk – ja, ik wil dagelijks oefenen. Definieer wat dat voor je betekent. Kom dan opdagen. Maakt niet uit wat.
Wanneer je een dag mist – wat je ook zult doen. Zoek uit waarom – wat is er op die dag voor jou misgegaan? Ga in op wat het ook was. Bedenk een nieuwe strategie om die obstakels te omzeilen. En begin dan opnieuw met je dagelijkse praktijk. Opnieuw en opnieuw en opnieuw en opnieuw.
Na verloop van tijd wordt het gemakkelijker. Hoewel matweerstand nog steeds lijkt te verschijnen.
Wat er ook gebeurt in het licht van de dagelijkse praktijk, of zelfs het idee van de dagelijkse praktijk – elke vorm van verdediging, elke vorm van weerstand, elke vorm van samentrekking, elke vorm van krimp – dat is het sap daar. Dat is de geest die je blootgelegd wordt om te zien en mee te werken, dat is je onbewuste begin om bewust te worden.
Geef een reactie