De niyama’s gaan over vrede hebben met jezelf. Onze niyama’s gaan over onze persoonlijke observanties en zelfdiscipline. Mijn leraar legde altijd uit dat niyama’s onze relatie tot onszelf zijn. Niyamas omvat hoe we intern reageren op externe stimulatie en het vermogen om een gevoel van zelfintegriteit te vestigen en te behouden. Als je een sterke religieuze overtuiging hebt, kan dit betekenen dat je regelmatig naar jouw diensten gaat of dat je vóór jouw maaltijden bidt. Niyama’s hebben betrekking op zelfzorg, wat kan bestaan uit meditatie, zelfliefde en simpelweg tijd creëren in je drukke leven om voor jezelf te zorgen en je persoonlijke observaties bij te houden. Denk erover na om trouw te zijn aan jezelf.
Er zijn 5 Niyama’s.
Saucha
Saucha is de praktijk van zuivering. Traditionele yogi’s waren wijs en wisten dat onzuiverheden en onreinheid, zowel van buiten als van binnen, in de weg staan voor het bereiken van ultieme verlichting en spirituele bevrijding. Er zijn traditionele manieren om saucha te beoefenen en dan zijn er modernere manieren om saucha te beoefenen. We zullen beide kort bespreken.
Traditioneel, en zelfs vandaag in India, was saucha even belangrijk om te oefenen als asana of pranayama. Onder deze technieken vind je neti, wat nasale reiniging is. Neti kan zowel jala neti als sutra neti zijn. Dan is er Dhauti, een middel om het spijsverteringskanaal te reinigen. Bhasti, of dubbele puntreiniging, is een vorm van Dhauti. Nauli is een andere vorm van Dhauti en is een buikmassage, ook wel ‘karnen’ genoemd.
Een vorm die we tegenwoordig in veel yogalessen in de westerse samenleving zien en die nog steeds in India wordt gebruikt, is Kappalabhati, of ‘stralende schedeladem’. Dit is de spurificatie van de frontale lobben. Een andere vorm is Trakata of ‘knipperen zonder ogen kijken’, ook wel ‘kaarskijken’ genoemd.
Tegenwoordig beoefenen veel yogi’s saucha op minder traditionele manieren. Natuurlijk zijn douchen en persoonlijke hygiëne vanzelfsprekende vormen van saucha. Een andere manier om saucha te beoefenen is een schoon dieet en een holistische levensstijl. Je kunt je waarschijnlijk verhouden tot het concept dat het hebben van een schone fysieke omgeving gezonde, georganiseerde gedachten bevordert. En het hebben van een rommelige omgeving leidt meestal tot een rommelige geest. Je wilt ook je yogamat schoon houden en een rustige en nette ruimte hebben om te oefenen.
Santosha
Santosha is de praktijk van tevredenheid. Het omvat niet het begeren van de bezittingen van anderen en accepteren waar je bent. Santosha beoefenen is niet alle ambitie verliezen en tevreden zijn om achterover te leunen. Santosha beoefenen is accepteren wat je al hebt, waarderen wat je al hebt en van daaruit verder gaan.
De Bhagavad Gita leert ons om niet buiten onszelf te kijken voor geluk. Veel van de dingen die we in het leven zoeken, zorgen ervoor dat we voor vreugde buiten onszelf kijken (een partner vinden, verliefd worden, kinderen krijgen, een huis kopen, een auto kopen, een nieuwe baan krijgen, een diploma behalen, promotie) Als we in het leven van doel naar doel springen en elk doel omver gooien voor dat gevoel van voldoening en “geluk”, merken we dat we geluk, verdriet, angst, liefde en verlies jongleren. Onze westerse samenleving is heel anders dan de oosterse samenleving. Hier in het westen vieren we altijd die grote mijlpalen. We vieren ‘de bestemming’, zoals een diploma van een middelbare school of universiteit met ceremonies, geschenken en afstudeerfeesten. We vergeten die kleine stapjes tijdens de reis, zoals het halen van een cijfer of het halen van een uitdagende klas. Het vinden van een goede baan of het krijgen van een promotie wordt gevierd, maar de mensen die je ontmoet en de lessen die je tijdens de reis leert, worden niet gewaardeerd.
De westerse samenleving promoot geen tevredenheid met waar we zijn. In plaats daarvan is er altijd een gevoel van urgentie om iets beters te doen, iets beters te zijn of iets beters te krijgen. We worden ellendige gevangenen voor onze eigen onverzadigbare honger naar meer.
Santosha gaat over het vinden van tevredenheid tijdens de reis. Na de Bhagavad Gita weten we dat alles wat we nodig hebben echt in onszelf ligt. We hebben niets buiten onszelf nodig om gelukkig te zijn. Santosha beoefenen is bevrijd worden van het lijden dat voortkomt uit altijd meer willen en nooit voldaan voelen. Santosha gaat over acceptatie en tevredenheid. Als je geluk zoekt, hoef je niet langer te zoeken omdat het al in je zit.
In je yogabeoefening kun je santosha vinden terwijl je tevreden bent met waar je bent in je asana-beoefening. Ik kan me herinneren dat ik in een klas zat toen ik niet op een hoofdstand kon komen. 90% van de klas stond ondersteboven en ik kon niet in de houding komen. In het begin van mijn beoefening was ik niet tevreden en voelde ik me gefrustreerd en ontevreden toen ik mijn yogales verliet, en wenste dat ik in de piekhouding kon komen. Terwijl ik me ontwikkelde in mijn praktijk en yoga filosofie begon te studeren, leerde ik santosha te vinden. Toen ik eenmaal kon accepteren wat ik op de mat vond met acceptatie, ging mijn praktijk open en begon mijn lichaam met mij te werken in plaats van tegen mij. Het werd veel natuurlijker om in die piekposities te komen waar ik ooit mee worstelde.
Tapas
Tapas beoefent discipline en soberheid. Het heeft te maken met het vinden van je wilskracht. Tapas onthoudt zich van dingen waarvan je weet dat je ze niet kent. Het doet ook dingen die je niet wilt doen, maar die je ten goede komen. Er zullen momenten zijn dat je verlangens in strijd zijn met je ware wil. Gedurende deze tijden wordt er een intern vuur gebouwd om onze mentale en fysieke onzuiverheden te verbranden. Dit vuur creëert een gedisciplineerde passie die ons naar onze persoonlijke grootsheid duwt.
Svadhyaya
Svadhyaya is de praktijk van zelfstudie. Dit gaat over jezelf diepgaand bestuderen om je sterke en zwakke punten, uiterlijke verlangens en innerlijke verlangens te leren kennen. Het gaat erom te leren welke verlangens het zwijgen opgelegd moeten worden en wat er tussen jou en tevredenheid in staat. Het gaat over jezelf leren zodat je verbinding kunt maken met iets groters.
Yoga Sutra 11.44 zegt: ‘bestudeer jezelf, ontdek het goddelijke’.
Hoe meer je beseft wie je niet bent, hoe meer je weet wie je bent. Het ego zal je verraden en ervoor zorgen dat je acties onderneemt en woorden spreekt die niet weerspiegelen wie je werkelijk bent. Er is een deel van het zelf dat een primair doel heeft om te overleven. Deze kant van het zelf gaat onder alle omstandigheden voor wat het wenst, tot elke prijs. Er is een ander deel van het zelf dat voedt met oordelen en kritiek en ons er voortdurend toe brengt onszelf te raden en datgene waarvan we al weten dat het waar is, te ondermijnen. Dit leidt tot chitta vrittis, wat fluctuaties van de geest betekent.
Terwijl we onszelf bestuderen en meer over onszelf leren, leren we wat we onszelf nodig hebben om dichter bij de eenheid met het universum te komen.
Als we oefenen op onze mat, worden we gedwongen om met onszelf om te gaan. We hebben geen afleiding – geen mensen, geen werk, geen verantwoordelijkheid, geen telefoon, geen internet, geen sms, geen sociale media, niets. Alleen jij en je mat. Deze tijd alleen, in combinatie met ademwerk, leidt ertoe dat de aandacht naar binnen wordt gekeerd en opgemerkt wordt wat er binnenin gebeurt. Je asana-oefening is het perfecte moment om je over te geven aan zelfstudie.
Ishvara Pranidhana
Ishvara Pranidhana is toewijding en overgave aan de Hoogste Liefde. Het beoefenen van ishvara pranidhana is het overgeven van de toewijding die in je beoefening wordt voortgebracht aan iets groters. Iedereen heeft zijn eigen persoonlijke interpretatie van deze niyama. Voor sommige mensen is het een spirituele godheid, voor anderen is het het universum of een universele energie. Wat jouw persoonlijke interpretatie van deze niyama ook is, moet worden erkend.
Dit is een tweevoudig concept. Het omvat karma-yoga en overgave. Patanjali leert ons dat we, om het ware doel van yoga te ervaren, het ego moeten loslaten en de constante verstrengeling van onszelf met het ego moeten loslaten. Om dit te doen, moeten we de voordelen die we van onze praktijk ontvangen, gebruiken als een offer. Dit staat bekend als karma yoga. Terwijl we onze karma-yoga aanbieden, ervaren we een verbinding met een kracht die groter is dan wijzelf. Dit is de eenheid, de overgave, dat is Ishvara Pranidhana.
Geef een reactie